LESERINNLEGG

Faksimile fra Skyss sin egen informasjonsvideo om de nye rutene

Absolutt alt om de nye bussrutene

Bussrutene på Askøy påvirker oss alle – enten vi reiser til jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Som ungdomspolitiker føler jeg et ansvar for å si noe om de nye rutene. Jeg er litt over snittet interessert i slike ting og har derfor satt meg grundig inn i endringene

Publisert Sist oppdatert

Leserinnlegg i Askøy24 er eksternt innhold, som gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger.

Mathias F. Nymo

I denne teksten vil jeg gå gjennom hvem som kommer dårlig ut, hvem som tjener på endringene, hva som fungerer dårlig, og hva som faktisk er bra. Tro meg – jo mer jeg har satt meg inn i dette, desto merkeligere fremstår enkelte av avgjørelsene. Nederst finner du også en forklaring av tabellene som gir en detaljert oversikt over endringene. 

KLEPPESTØ

Redusert driftstid: 

● Driftsdøgnet kuttes med 45 minutter på hverdager og 40 minutter i helgene. 
● Tidligste buss er i Bergen kl. 06:30 – det er ikke lenger mulig å nå Bergen til kl. 06:00. 

Færre korresponderende busser:

● Antallet busser som korresponderer med andre busser på Kleppestø, reduseres fra fire av seks til tre av seks.
● Dette tilsvarer en reell nedgang i kapasiteten på én buss. 

Ekstra båt: 

● En ekstra båt vil gå i timen som kompensasjon.
● Båten er hovedsakelig egnet for reisende til sentrum eller Nordnes, mens de som skal videre (f.eks. til skole) fortsatt foretrekker bussen. 

Praktiske utfordringer: 

● Ventefasilitetene på Strandkaiterminalen er dårligere enn på busstasjonen.
● Mange reisende må bytte buss eller gå ute på Kleppestø, noe som kan gjøre bussen mer attraktiv enn båten. 

Busser uten korrespondanse: 

● De tre bussene som ikke korresponderer, vil primært brukes av:
 ➡ Reisende som kun skal til Kleppestø.
 ➡ De som har bilen parkert på Kleppestø.
 ➡ Reisende mot Steinrusten.

Tabell Kleppestø

RAVNANGER

Endringer i driftsdøgn: 

● Hverdager: Reduksjon på 45 minutter totalt, hvorav 30 minutter om morgenen.
● Lørdager: Uendret driftsdøgn.
● Søndager: Økning på over 5 timer, en betydelig forbedring. 

Økning i antall avganger: 

● Hverdager: Fra 33 til 48/49 avganger.
● Lørdager: Fra 18/19 til 38/39 avganger.
● Søndager: Fra 11/13 til 25 avganger. 

Hovedlinje: 

● Alle avganger korresponderer med båten og går direkte til Bergen uten bytte. 

Direktelinje 410: 

● Økning på 3 avganger til Bergen og 4 fra Bergen (totalt 7 avganger hver vei).
● Kapasiteten er uendret, men avgangene spres mer utover dagen.
● Direktelinjen kjører gamleveien for å dekke Fjellvegen–Storebotn, til tross for den nye veien.

 Redusert skoletransport: 

● Avgangen kl. 07:37 til Askøy videregående skole går fra 3 busser til kun 1.
● Reisende fra Herdla, Berland/Heggernes, Breivik og Ramsøy må bytte til denne ene bussen.
● Risiko for overfylte busser ved skolestart og skoleslutt. 

Forvirrende rutetider: 

● Avvik mellom rutetabell og reiseplanlegger for siste avgang fra Bergen:
➡ Mandag–fredag: Rutetabell sier 23:52, reiseplanlegger sier 23:22.
➡  Lørdag: Rutetabell sier 23:22, reiseplanlegger sier 23:52.
● Sannsynlig korrekt tid: 23:52 alle dager. 

Feil i rutetabeller: 

● Hverdager:
➡ Avgangene i 20-minutters frekvens fra Ravnanger (kl. :37 og :17) er byttet om.
● Lørdager:
➡ Avgangen kl. 09:57 fra Ravnanger mangler.
➡ Feil i 20-minutters frekvens (kl. :17 og :37).
● Bergen til Ravnanger:
➡ Mandag–fredag: Feil i 30-minutters frekvens (Storavatnet terminal).
➡ Lørdag: Feil i 20-minutters frekvens (kl. :32 og :12) på flere stopp.

Tabell Ravnanger

Marikoven 

Redusert driftsdøgn:  

● Hverdager: Første avgang forskyves fra 05:38 til 06:00, og siste avgang slutter 1,5 time tidligere. ● Lørdager: Siste avgang slutter 2 timer tidligere.
● Søndager: Driftsdøgnet reduseres med nesten 1 time. 

Frekvensendringer: 

● Hyppigste frekvens reduseres fra 30-minutters til 40-minutters intervaller. 

Flere usynkroniserte avganger: 

● Flere avganger korresponderer ikke med andre linjer, noe som gjør det vanskeligere for reisende.

Minimal endring i antall avganger: 

● Antall avganger er tilnærmet likt som i dag, men redusert driftsdøgn og dårligere frekvens svekker tilbudet betydelig.

Tabell Marikoven

Hetlevik 

Antall avganger: 

● Hverdager: Økning på nesten 50 % (fra ca. 20 til 30 avganger).
● Helger: Antall avganger er tilnærmet uendret.

Driftsdøgn: 

● Hverdager: Reduksjon på 50-110 minutter.
● Lørdager: Reduksjon på 70 minutter. -43min Ny Søndag 10.30-19.50
● Søndager: Reduksjon på 40 minutter, men med senere første avgang (1 time senere) og en noe senere siste avgang (+20 minutter). 

Stongafjelltunnelen:

● Enkelte avganger vil kjøre gjennom tunnelen, hovedsakelig i morgen- og ettermiddagsrush og samme ankomst/avgang i Kleppestø som Marikoven, samt noen utvalgte avganger ellers i uken
● Reisende til Strusshamn må sjekke reiseplanleggeren for å vite om bussen går via Strusshamn eller tunnelen. 

Forlengelse til Myrane/Kleppestø ungdomsskole: 

● Positivt for reisende til jobb, skole, helsetun eller fritidsaktiviteter på Myrane.
● Ulempe:
➡ Avgangen til Bergen gir hele 8 minutter overgangstid på Kleppestø, mot 3-6 minutter for de andre linjene.
➡ Avgangen fra Myrane er forsinket i forhold til andre busser, slik at det blir vanskelig å kombinere med andre linjer. 

Begrenset nytteverdi: 

● Forlengelsen til Myrane blir i praksis eksklusiv for reisende fra Hetlevik og bilister som parkerer på Kleppestø, grunnet dårlig tilpassede overgangstider.

Tabell Hetlevik

STONGAFJELLET

Betydelig forbedring: 

● Fra ingen avganger i helgene til å bli en av rutene med flest avganger.
● En av fem linjer på Askøy som får 20-minutters frekvens på hverdager. 

Økning i antall avganger: 

● Antall avganger på hverdager mer enn dobles.
● Nye helgeavganger, med flere avganger enn de fleste linjer, kun slått av Ravnanger og Steinrusten. 

Uoppførte avganger i rutetabellen: 

● To avganger på hverdager (18:18 og 18:58) finnes i reiseplanleggeren, men står ikke i rutetabellen. 

Usynkroniserte avganger: 

● Flere avganger mangler synkronisering med andre linjer, noe som kan skape utfordringer for reisende med behov for overgang.

Tabell Stongafjellet

KROKÅSFELTET

Betydelig forbedring: 

● Flere avganger alle dager, spesielt på hverdager og søndager.
● Blir én av linjene med flest avganger i helgene, kun slått av Ravnanger og Steinrusten.
● En av fem linjer på Askøy med 20-minutters frekvens på hverdager. 

Endringer for Øvre Kleppe: 

● Flere avganger vil ikke kjøre via Øvre Kleppe:
➡ Morgen (06:00–09:00): Reisende fra Kleppestø må ta bussen til Askøy senter og deretter bytte til en buss mot Øvre Kleppe.
➡ Ettermiddag (14:00–17:00): Omvendt løsning – fra Øvre Kleppe til Kleppestø må man bytte.
➡ Mellom 09:00–14:00: Et bestillingstilbud er tilgjengelig.
● Dette kan oppleves som tungvint, men bidrar sannsynligvis til flere avganger på hovedlinjen uten store ekstrakostnader. 

Flere usynkroniserte avganger: 

● Flere avganger vil mangle synkronisering med andre linjer, noe som kan gjøre reiseopplevelsen mindre smidig. 

Diskusjon rundt prioriteringer: 

● Ekskluderingen av Øvre Kleppe fra enkelte avganger gir et bedre tilbud til hovedlinjen, men kan oppleves som en ulempe for beboere på Øvre Kleppe.

Tabell Krokåsfeltet

ØVRE FLORVÅG OG FLORVÅGØEN

Synkroniserte avganger: 

 ● Ingen av rutene er usynkroniserte – alle avganger har minimal overgangstid til og fra Bergen. 

Reduksjon i avganger og driftsdøgn: 

● Begge rutene får færre avganger og kortere driftsdøgn.
● Florvågøen:
➡ Siste buss går 25 minutter tidligere enn i dag.
➡ Ingen formiddagsavganger, men et bestillingstilbud er tilgjengelig mellom 09:00 og 14:00.
● Øvre Florvåg:
➡ Første buss går 20 minutter senere og siste buss over 1,5 time tidligere.
➡ Bestillingstilbudet mellom 09:00 og 14:00 dekker ikke de to siste stoppene på ruten, noe som etterlater enkelte reisende uten tilbud. 

Manglende helgetilbud: 

● Begge rutene blir de eneste på Askøy uten busstilbud i helgene. 

Skolebusser: 

● Skolebussavganger vises ikke i rutetabellen, men er tilgjengelige i reiseplanleggeren:
➡ Fra Florvågøen: 08:07.
➡ Fra Øvre Florvåg: 08:17.
➡ Fra Kleppestø: 12:58, 13:35 og 14:03 til Øvre Florvåg, deretter til Florvågøen.

Endring av plattform på Kleppestø: 

● Ingen avganger går lenger fra plattform D – alle avganger flyttes til plattform B.

Tabell Øvre Florvåg og Florgvågøen

Fellestrase Steinrusten/Hanevik 

Redusert dekning av fellestraseen: 

● Tidligere dekket av både Steinrusten og Hanevik, men nå vil kun Hanevik dekke de stoppene Erdal skole og Nordre Erdal på denne traseen. 

Økning i antall avganger: 

● Antall avganger øker med 50 % på både hverdager og lørdager.
● Søndager har også flere avganger, men driftsdøgnet reduseres. 

Driftsdøgn: 

● Hverdager og lørdager: Reduksjon på ca. 15 minutter.
● Søndager: Reduksjon på rundt 1,5 time, noe som gir et dårligere tilbud for reisende som trenger sene avganger. 

Forbedringer og utfordringer: 

● Tilbudet blir bedre totalt sett på hverdager og lørdager.
● Søndagen oppleves som svekket, spesielt for reisende som trenger sene avganger etter reiser eller aktiviteter. 

Usynkroniserte avganger: 

● Enkelte ruter vil fortsatt være usynkroniserte alle dager, noe som kan skape utfordringer for reisende med behov for overganger.

Tabell Fellestrase Steinrusten/Hanevik

STEINRUSTEN/DJUPAMYR

Økning i avganger og forlengelse til Haugland 

● Økning på 100 % i hverdager (fra ca. 23 til 48 avganger).
● Utvidet trasé til Haugland, men ingen planlagt overgang her:
➡ Overgangstid kan variere fra 10 til 50 minutter på Storebotn/Haugland.
➡ Mange vil velge å bytte i Kleppestø likevel, for å unngå lang ventetid. 

Kortere driftsdøgn 

● Lørdager: Bussen slutter over 2 timer tidligere.
● Søndager: Bussen slutter 1 time tidligere. 

Endret trasé – ikke lenger via Grensedalen 

● Erdal skole og Nordre Erdal betjenes kun av Hanevik-bussen.
● Olufsen og Eideskiftet mister direktebetjening og må gå til Djupamyr eller Nordre Erdal:
➡ Ekstra gåavstand på 400–550 meter i tillegg til opptil 800 meter enkelte allerede har.
➡ For noen kan dette bety over 1 km å gå.
● Skyss’ utsagn om «bedre tilbud» for Vardane-området stemmer ikke for dem som får lengre avstand til busstopp og redusert antall avganger (f.eks. fra 23 til 15, eller 34 til 15 for enkelte stopp). 

Sikkerhetsutfordringer 

● Veien fra Eideskiftet til Djupamyr/Nordre Erdal er smal og uten fortau, med mye trafikk.
● Dårlig tilrettelagt for gående, spesielt når flere skal bruke denne veien grunnet ruteendringene. 

Debatt om linjekategori 

● Steinrusten var foreslått som regionstamlinje (direkte til Bergen), men ble nedgradert til matelinje.
● Dette gir flere bytter for reisende og mindre kapasitet til Bergen sammenlignet med en regionstamlinje.
● Håp om at den kan bli oppgradert igjen når Sotrasambandet er ferdig og ruter legges om på nytt. 

Rutetabell og usynkroniserte avganger 

● Kleppestø hverdager 12:58–14:58: Oppført med 40-minutters intervall, men har reelle
avganger :58 og :38, altså 20/40-minutters intervall.
● Usynkroniserte avganger på hverdager og lørdager gjør det vanskeligere med overgang til andre linjer.

Tabell Steinrusten - Djupamyr

HANEVIK 

Reduksjon i antall avganger og driftsdøgn 

● Hverdager: 10 færre avganger enn tidligere.
● Helger: Også færre avganger. 
● Lørdager: Driftsdøgnet kortes ned med ca. 4 timer.
● Søndager: Driftsdøgnet kortes ned med ca. 2,5 timer. 

Bakgrunn fra mobilitetsplan vest 

● Ifølge planen skal Ask få en lokal linje til Kleppestø med utvalgte avganger fra Hanevik.
● Fordi det ikke finnes en snuplass på Ask, går alle avganger helt til Hanevik.
● Planen er å styrke avgangene mellom Ask og Kleppestø når en snuplass etableres (forhåpentligvis på Kirkevik). 

Endringer i ruteopplegget for Hanevik 

● Ingen avganger vil lenger fortsette til Ravnanger.
● Kun skolebuss vil kjøre mellom Hanevik og Aasebø.
Bestillingsbuss: Tilgjengelig mellom Hanevik og Aasebø som en del av bestillingstilbudet nord på Askøy:
➡ Hverdager: Kl. 16:00–21:00.
➡ Helger og helligdager: Kl. 11:00–19:00. 

Kritikk av redusert tilbud 

● Eksisterende tilbud var allerede middelmådig.
● Flere døgnbemannede arbeidsplasser langs strekningen (Olaviken, Furuly, AFR ved Hop vgs., Askøy aldershjem) er avhengige av jevnlige avganger for å komme på jobb.
● Med redusert tilbud blir enda flere tvunget til å bruke bil. 

Behov for snuplass 

● For å få et bedre tilbud, må det bygges snuplass på Ask (Forhåpentligvis ved Kirkevik).
● Det er usikkert hvor lenge dette vil ta.
● I mellomtiden får Hanevik et betydelig dårligere tilbud. 

Usynkroniserte avganger 

● Noen avganger er usynkroniserte, spesielt i helgene, noe som gjør reiser med overgang mer tidkrevende.

Tabell Hanevik

RAMSØY/KOLLEVÅG

Reduksjon i antall avganger og driftsdøgn

● Hverdager: Færre avganger enn tidligere.
● Helger: Tilnærmet samme antall avganger som i dag.
● Driftsdøgn:
➡ Ramsøy: Redusert med ca. 1,5 time på hverdager. 
➡ Kollevåg: Redusert med ca. 3 timer på hverdager og 2,5 timer på lørdager. 

Frekvens 

● Den eneste linjen som ikke er definert som regionstamlinje eller matelinje, men som får 20-minutters frekvens mellom enkelte avganger (20/40 minutters intervall). 

Planlagt styrking av tilbudet 

● Ønske om å utvide linje 400 til Kollevåg, avhengig av etablering av snuplass:
➡ Mulige steder: Kollevåg, Kollevågshøyden eller Friluften.
➡ Når dette skjer, kan Kollevåg forvente et tilbud lignende det som kommer til Ravnanger.
● Ramsøy: Vil kjøre via Ravnanger Nord til Hanøyvegen, i stedet for gjennom Tveit.
● Hanøytangen: Ønske om å etablere busstopp ved snusløyfen, slik at enkelte avganger kan terminere der. Hanøytangen har i dag ingen busstilbud. 

Usynkroniserte avganger 

● Som mange andre linjer vil det være usynkroniserte avganger alle dager i uken.

Tabell Ramsøy - Kollevåg

BREIVIK

Endringer i tilbudet 

● Hverdager: 
➡ Flere avganger morgen og ettermiddag.
➡ Siste ordinære rute: Kl. 17:19, etterfulgt av et bestillingstilbud mellom kl. 16:00 og 21:00.
➡ Redusert drift på kvelden sammenlignet med dagens tilbud.
● Helger:
➡ Ingen ordinære ruter, kun bestillingstilbud mellom kl. 11:00 og 19:00.
➡ Lørdag morgen: Første buss går over 4 timer senere enn i dag.
➡ Søndager: Mindre forskjell i driftsdøgn, men mer fleksibilitet med bestillingsbussen.

Bestillingstilbudets fleksibilitet 

● Bestillingsbussen gir mer fleksibilitet, men vurderes ulikt av reisende, avhengig av individuelle behov. 

Utfordringer med rutetabell 

● Rutetabellen er vanskelig å lese:
➡ Avgangstider kan variere dag til dag, avhengig av skoledager og ukedager.
➡ Eksempel: En buss som går kl. 08:25 på mandag kan gå kl. 08:10 på tirsdag.
● Anbefaling: Bruk reiseplanleggeren for mer nøyaktige tidspunkter.

Synkronisering 

● Ingen usynkroniserte avganger.

Tabell Breivik

BERLAND/HEGGERNES

Forbedringer etter omleggingen 

● Antall avganger: Tilnærmet det samme som i dag, med minimal endring i rutene.

Bestillingsbussens fordeler 

● Hverdager:
➡ Gir et kveldstilbud som ikke finnes i dag.
➡ Driftsdøgnet forlenget med over 4,5 timer. 

● Helger:
➡ Nytt helgetilbud med et 8 timers driftsdøgn både lørdag og søndag.
➡ Et bedre alternativ enn ingen tilbud. 

Synkronisering 

● Ingen usynkroniserte ruter.

Tabell Berland/Heggernes

HERDLA

Endringer i antall avganger og driftsdøgn

● Hverdager: Noe færre avganger og driftsdøgnet reduseres med over 1 time om kvelden.
● Lørdager:
➡ Færre avganger på morgenen.
➡ Driftsdøgnet reduseres med 4 timer om morgenen.
● Søndager:
➡ Noe flere avganger.
➡ Driftsdøgnet utvides med 3,5 timer om morgenen. 

Bestillingsbussen 

● Tilgjengelig mellom Ravnanger og Fromreidetoppen:
➡ Hverdager: Kl. 16:00–21:00.
➡ Helger og helligdager: Kl. 11:00–19:00.
● Gir et mer fleksibelt tilbud i disse tidsrommene. 

Hovedforskjeller fra dagens tilbud 

● For Ravnanger–Fromreidetoppen: Mer fleksibelt tilbud med bestillingsbuss.
● Nord på øyen: Ingen vesentlig forbedring i det ordinære busstilbudet. 

Synkronisering 

● Flere usynkroniserte avganger, særlig på søndager der alle avganger fra Herdla er usynkronisert.

Tabell Herdla

Usynkroniserte avganger 

Hva er usynkroniserte ruter? 

 ● Ruter der overgangen på Kleppestø eller Ravnanger er lengre enn hovedsakelig 6 minutter, ofte mellom 10 og 30 minutter.
● Potensielt kortere overgangstider for reisende mellom steder på Askøy, men dette er ikke kartlagt, og vil ikke gjelde alle avganger. 

Usynkroniserte avganger: 

Hverdager 

● Fra Askøy:
○ Marikoven: 22:20
○ Hetlevik: 18:10
○ Stongafjellet: 18:37
○ Krokåsfeltet: 18:38
○ Steinrusten: 18:28
○ Ramsøy: 18:07 

● Til Askøy:
○ Marikoven: 20:40
○ Hetlevik: 18:51
○ Krokåsfeltet: 18:48
○ Steinrusten: 17:48, 18:48
○ Ramsøy: 17:49, 19:49, 21:49
○ Herdla: 19:59, 20:59 

Lørdager 

● Fra Askøy:
○ Hetlevik: 18:30, 21:30, 23:30
○ Krokåsfeltet: 09:36, 10:56, 23:26
○ Steinrusten: 18:38
○ Ramsøy: 08:37, 10:37
○ Herdla: 19:08, 21:08 

● Til Askøy:
○ Marikoven: 19:40, 21:40
○ Hetlevik: 21:01, 23:01
○ Stongafjellet: 09:58, 11:18, 12:38
○ Hanevik: 12:38, 00:38
○ Ramsøy: 08:19, 10:19, 12:19, 22:19 

Søndager 

● Fra Askøy:
○ Marikoven: 10:30
○ Krokåsfeltet: 10:26
○ Hanevik: 09:15
○ Herdla: 11:08, 15:08, 20:08 

● Til Askøy:
○ Marikoven: 09:50, 11:50, 19:50
○ Hetlevik: 10:51, 20:51
○ Stongafjellet: 10:48, 19:48, 22:48
○ Krokåsfeltet: 21:48
○ Hanevik: 20:48
○ Ramsøy: 10:19, 12:19, 16:19, 18:19, 20:19

Merknad: 

● Det er uklart hvorfor rutene er lagt opp på denne måten.
● Forhåpentligvis kan dette justeres i fremtiden for bedre overgangsmuligheter. 

Nattbusser 

Kutt i nattbusstilbudet 

● Øvre Kleppe, Krokåsfeltet og Breivik: Mister nattbussene helt – det vil ikke lenger gå nattbuss til disse områdene. 

Generelle endringer 

● Avgangssted: Alle nattbusser fortsetter å gå fra Lars Hilles gate, og avgangstidene forblir uendret.
● Antall busser: Redusert, noe som gjør tilbudet dårligere og mer tungvint.
● Flere må bytte buss på Kleppestø for å komme til sine destinasjoner. 

Spesifikke endringer i ruter 

Ravnanger:
○ Avgang kl. 01:00 fra Ravnanger vil fortsatt gå, men følger vanlig trasé og ikke via Steinrusten som tidligere.
○ Avgang kl. 01:25 fra Lars Hilles gate går fortsatt til Ravnanger.
○ Natt til søndag går det buss til Steinrusten, men natt til lørdag må reisende bytte buss på Kleppestø.
○ Avgang kl. 04:10 til Ravnanger går fortsatt natt til søndag, men reisende til Steinrusten må bytte buss på Kleppestø. 

02:45 fra Lars Hilles gate:
○ Tre separate busser:
■ Én til Ravnanger, videre mot Ramsøy.
■ Én til Ravnanger, videre mot Herdla.
■ Én til Hanevik via Steinrusten og Grensedalen.
○ Natt til søndag går det også buss til Marikoven/Hetlevik, men natt til lørdag må reisende til disse stedene bytte buss på Kleppestø. 

Oppsummering 

Under finner du de fullstendige tabellene for rutene på Askøy, inkludert fotnoter. Samlet sett representerer de nye rutene et annerledes tilbud, men ingen klar forbedring totalt sett. Flere merkverdige valg gjør at enkelte områder opplever forverringer, mens andre får bedre tilbud.

Vinnere og tapere: 

● Best ut: Stongafjellet og Berland/Heggernes.
● Dårligst ut: Hanevik, Marikoven, Øvre Florvåg og deler av Erdal. 

Det faktum at det er mindre busskapasitet på strekningen Bergen–Kleppestø–Ravnanger på travle tidspunkt, synes jeg er uakseptabelt. Dette er en strekning som allerede er overfylt i dag. 

Jeg håper denne oversikten har vært nyttig. Som ungdomsrepresentant i Askøy FrP vil jeg jobbe for å utvide driftsdøgnet, få etablert nødvendige snuplasser, og sikre bedre kapasitet på de travleste strekningene. 

Jeg tror det er mulig å oppnå endringer til det bedre fremover. Og er det noe som fortsatt er uklart, gjerne ta kontakt, så skal jeg se om jeg kan gjøre det mer klart.

Tabell 1: Endringer i antall avganger per dag

Tabell 2: Endring i driftsdøgn (start- og sluttidspunker)

Tabell 3: Rutetider før og etter omleggingen

Fotnoter:
1. Det blir to ekstra avganger fredag kveld.
2. Det er én ekstra avgang til Kleppestø uten overgang til Bergen.
3. Det er i dag én færre avgang på mandager. Denne avgangen går vanligvis ikke om Grensedalen.
4. I dag er det en ekstra buss på fredager. Økningen er derfor én mindre på fredager.
5. Bestillingstilbudet dekker alt unntatt de to siste stoppene til Øvre Florvåg mellom kl. 09 og 14.
6. Bestillingstilbudet er tilgjengelig:
● Hverdager: Kl. 16:00–21:00.
● Lørdager, søndager og helligdager: Kl. 11:00–19:00.
Fotnoter:
1. I dag er det én ekstra buss på fredager. Legg til 60 minutter for riktig sammenligning.
2. Bestillingstilbud er tilgjengelig i tidsrommene:
● Hverdager: Kl. 16:00–21:00.
● Lørdager, søndager og helligdager: Kl. 11:00–19:00.
Powered by Labrador CMS