Lokal politikk
Askøy kan trekke vinnerloddet innen opplevelsesturisme!
Vivian Lohmann Veum, Askøy INP
Det store satsingsområdet innen reiseliv er opplevelsesturisme. Reiseliv er Norges femte største eksportnæring, og innen næringen er det særlig opplevelsesturisme som viser sterkest vekst. Det er økt etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser.
Ifølge næringsminister Vestre kan Norge bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Her har Askøy helt unike muligheter med hensyn til beliggenhet, flott natur, maritime miljø og mye kulturhistorie å vise til. Dette gir Askøy de beste forutsetningene for å skape en stor næring, gode inntekter og ikke minst enorm stolthet hos innbyggerne, som igjen gjør Askøy til et enda mer attraktivt reisemål.
Ingen omegnskommuner har bedre forutsetninger og beliggenhet i forhold til Bergen enn Askøy
Opplevelsesturisme vil også bidra til at vi blir enda flinkere til å ta vare på både naturen og kulturen, grunnet økonomiske intensiver og for å skape særpreg og en god merkevare.
Beliggenheten med nærhet til Bergen sentrum som store deler av året har langt flere turister enn hva som er gunstig og bærekraftig, kan Askøy utnytte til sin fordel, i den forstand at Bergen avlastes og turistene får langt flere valgmuligheter og bedre opplevelser.
Ingen omegnskommuner har bedre forutsetninger og beliggenhet i forhold til Bergen enn Askøy, med en kort båttur fra sentrum.
Båten har også
ført til at turister har begynt å finne veien til Askøy på egenhånd og
tilbakemeldingene er svært gode. Mange bergensturister er imponert og vil
gjerne komme tilbake til byen, men når de har vært på Fløyen og
fjord-sightseeing, hva skal de tilbys da?
Jo, da kan Askøy by på akkurat det
turistene etterspør, nemlig autentiske opplevelser, flott og artsrik natur for
rekreasjon og fysisk aktivitet, mektige historiefortellinger og gode unike
kulturopplevelser.
Klarer vi å holde liv i bygdene våre og gjenskape eller styrke primærnæringer som jordbruk og fiske, vil det ha store positive synergieffekter.
Når vi nå skal behandle ny arealplan for hele kommunen, er det svært viktig at vi får mobilisert politisk vilje til å tilrettelegge for opplevelsesturisme
Nå kan vi faktisk være litt takknemlige for at utviklingen har gått litt tregt her på øya. For våre nabokommuner har i større grad slettet sporene etter våre forfedre. Som kjent var jo sjøveien avgjørende for vår kontakt med omverdenen, men det er svært få kaiområder igjen som vitner om det.
Heldigvis har vi fremdeles noen i kommunal eie, og vi bør tilstrebe å gjenskape så mye maritim aktivitet og kultur vi kan. Nedklassifisering av kommunal vei til private som går til sjø, må reverseres. For få år siden overførte kommunen veistrekninger til private for å spare ca to millioner kroner på vedlikehold. Dette er penger som vi kan få igjen mange ganger om vi forvalter kaiområdene godt og legger til rette for opplevelsesturisme.
Kaiområdene våre vil bli svært nyttige og verdifulle i fremtiden, så om kommunen tilbakefører flest mulig i kommunal eie, vil det være en meget god og bærekraftig fremtidig investering.
Hva et område skal brukes til, hvilke hensyn og overordnede mål som gjelder, nedfelles i kommunens planer. Når vi nå skal behandle ny arealplan for hele kommunen, er det svært viktig at vi får mobilisert politisk vilje til å tilrettelegge for opplevelsesturisme, som i tillegg til å styrke økonomien, vil bidra til en svært gunstig og bærekraftig utvikling:
- Levende bygder
- Økt jordbruk og maritime næringer
- Mer persontransport på sjø (effektivt og miljøvennlig)
- Verner om en god naturforvaltning
- Økt fokus på historie, kultur og kjerneverdier
- Økt vedlikehold av fellesarealer som turstier og badestrender, samt bedre fasiliteter som toaletter med mer.
- Økt sysselsetting og mulig økning i innbyggertall grunnet nye arbeidsplasser.
Kommunen trenger imidlertid ikke å foreta store investeringer, men samarbeide med private som vil investere i for eksempel hotell, restaurant, parkanlegg og annet.
I tillegg kan kommunen oppfordre innbyggerne til å delta og komme med innspill til besøksgård, guide, båtturer, kulturelle opplevelser, matlaging, andre festligheter som bålkos med musikkinnslag av lokal karakter og mye mer. Tilbudene kan kombineres i pakkeløsninger som markedsføres av etablerte viktige reiselivsaktører.
Det tar gjerne litt tid før Askøy har etablert seg som et stort reisemål, men vi har svært mye å by på den dag i dag og trenger bare politisk vilje til å realisere slik utvikling.
Askøy INP vil
fremme saken i kommunestyret, så håper vi positiv respons der.