Leserinnlegg

KRITISK TIL P-AVGIFT: «Det er tydeligvis pendlerne som skal redde de borgerlige partiers elendige og selvpålagte økonomiske politikk» skriver Åge Rosnes (til venstre). Til høyre: Arild Iversen.

En P-avgift må ha mål og mening

Flertallet går for en ren fiskal P-avgift i Kleppestø. Særlig fascinerende og interessant i denne saken er det at Frp er så ivrig på å innføre avgiften.

Åge Rosnes, folkevalgt for SV

Debatten går høyt for tiden om innføring av parkeringsavgift på kommunale P-plasser. Mest inntekter er det nok å hente på kaien på Kleppestø.

Gratisparkeringen der har vært en ubetinget suksess og vi har klart å opprettholde skyssbåten til Bergen på et greit nivå. Nå kan pendlerne utsettes for dramatiske ekstrautgifter. Det er tydeligvis de som skal redde de borgerlige partiers elendige og selvpålagte økonomiske politikk.

Kommunestyret vedtok nylig å intensivere arbeidet med denne avgiften. SV er svært kritisk til det som nå skjer. Vår kritikk handler om følgende:

  • Hovedhensikten med avgiften ser ut til å være å fylle opp en slunken kommunekasse – og kun det virker det som.
  • Det er ikke utredet om en avgift vil føre til mer bruk av buss og båt. Det er risiko for at avgiften kan medføre økt privat kjøring, står det i saksdokumentene.
  • Næringslivet er bekymret for hvordan avgiften vil slå ut med tanke på handelslekkasje. Vi i SV er opptatt av at næringslivet skal ha forutsigbare og trygge rammer. Dette må vel gjelde i praktisk politikk og ikke bare i valgkampbrosjyrer?
  • Kommunedirektøren er bekymret for at en avgift i Kleppestø vil medføre «vill parkering» og peker på at det i tilfelle er politiets ansvar å rydde opp i. SV spør om dette er rett bruk av politiressurser i en tid da kriminaliteten i Askøy øker med nesten 50 prosent?

SV kan for så vidt tenke seg en avgift. Men da må det bli for å redusere biltrafikken og utslipp. Miljøløftet har gode målsetninger om overgang fra privatbil til buss og båt.

Askøy har ikke sikret seg avtaler med fylkeskommunen om støtte til for eksempel innfartsparkering slik Alver og Øygarden har. En slik avtale burde vært på plass FØR vi innfører slike avgifter. 

Askøy kan ikke innføre tiltak og gamble på at andre tar regningen.

Å begynne forhandlinger om fylkeskommunal støtte i ettertid kan fort bli en risikosport. Vi får jo håpe, men vi kan ende opp både med manglende penger og manglende politisk vilje. Fylkeskommunen har også lite penger, og Askøy kan ikke innføre tiltak og gamble på at andre tar regningen.

SV foreslo først å utsette saken til den var skikkelig utredet på disse punktene. Det fikk kun sju stemmer – fra SV, MDG, Sp og INP.  

Videre fremmet vi et forslag om innføring av avgift, men da med hovedhensikt å sikre miljøløftets målsettinger om mindre utslipp og økt bruk av buss og båt. En avgift må ha mål og mening. Her fikk vi også kun sju stemmer.

Dette kan ikke tolkes på annen måte enn at flertallet går for en ren fiskal avgift i Kleppestø. Særlig fascinerende og interessant i denne saken er det at Frp er så ivrig på å innføre avgiften.

Powered by Labrador CMS