Leserinnlegg

REAGERER PÅ NY OPPLÆRINGSLOV: Fagforbundet Askøy mener at fagarbeidere/assistenter har en viktig plass i skolen.

Er ikke ungdoms­arbeidernes kompetanse god nok i skolen?

Gørill Nyvoll, Fagforbundet Askøy/Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

I ny opplæringslov gjeldende fra 1. august 2024 er begrepet «spesialundervisning» erstattet med en tredeling: Tilrettelagt individuell undervisning, personlig assistanse og tekniske hjelpemidler.

I det gamle begrepet har lærer hatt ansvaret for det pedagogiske opplegget og en fagarbeider/assistent har utført en del av arbeidet. 

Her er det den sakkyndige rapporten fra PPT som har lagt føringer for hvor mange timer eleven skal ha sammen med spesialpedagog eller assistent/fagarbeider. Skolen selv setter vedtaket og hvordan dette skal utføres i praksis.

I nytt lovverk er det ytterligere presisert at de som gjennomfører individuell tilrettelagt opplæring skal ha høyskoleutdanning og fortrinnsvis kompetanse innen spesialpedagogikk.

Så la oss se nærmere på dette. En rik kommune vil uten tvil ha mulighet til å ansette både fagarbeidere og høyskoleutdannet personell. 

Men Askøy er en fattig kommune med få økonomiske ressurser. Vi kan ende opp med få deltidsstillinger for fagarbeidere/assistenter og en hel yrkesgruppe kan falle ut av skolen.

Dette er ungdomsarbeideren sin kompentanse:

  • Legge til rette for lek som gir læring og utvikling for barn.
  • Gjennomføre aktiviteter sammen med barn og unge innen kunst og kultur.
  • Drive lek og friluftsaktiviteter.
  • Bidra til å bygge sosiale nettverk for barn og unge.
  • Lage mat og tilberede måltider sammen med barn og unge.
  • Legge til rette for å styrke selvfølelse og identitet.
  • Tilrettelegge og velge hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0-18 år i ulike livssituasjoner.
  • Arbeide både ute og inne, i grupper eller med den enkelte med lek, forming, musikk, drama, litteratur eller fysisk aktivitet.
  • Planlegge, lede, gjennomføre og evaluere pedagogisk aktivitet.
  • Kommunisere med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, ulike livssyn og ulik sosial status.
  • Bidra til brukermedvirkning, forebyggende helsearbeid og sunt kosthold.
  • Synliggjøre konsekvenser av valg, løse konflikter, være voksenmodell og tydeliggjøre grenser.
  • Kompetanse innen ulike observasjonsmetoder.
  • Kompetanse innen tverrfaglig samarbeid og foreldresamarbeid.
  • En viktig ressurs i det daglige arbeid med en helsefremmende oppvekstarena.

Er ikke denne kompetansen god nok i skolen? Det kan nevnes her at en helsefagarbeider har en god faglig tyngde i helsevesenet. Hvorfor ønskes ikke denne kompetansen inn i skolen?

Lovverket presiserer videre at leder skal til rette legge for at fagarbeider/assistent skal få mulighet til å kvalifisere seg til å kunne foreta tilrettelagt undervisning. Hva menes egentlig her?

Skal en fagarbeider få mulighet til å ta videre skolegang, og oppnå en treårig høyskoleutdanning for å kunne fortsette i jobben sin? Og hvordan skal i så fall dette løses?

SFO vil i verste fall ende opp med å miste god kompetanse, rammeplanen kan bli vanskelig å følge, og deltidsstillinger vil muligens bli foretrukket. Resultatet kan bli utfordringer med å bemanne med et stabilt og kvalifisert personale.

Vi håper skoleledelsen vil drøfte skikkelig om hva som skal bli gjeldende i vår kommune. Vi ønsker en sterk og levedyktig skole og SFO, og mener at fagarbeidere/assistenter har en plass i skolen.

Powered by Labrador CMS