Leserinnlegg
Er Kildn nødvendig?
Det finnes bedre lokasjoner på Askøy for et slikt prosjekt som Kildn. Hvor man da slipper ny tunnel, og man slipper å ødelegge den siste uberørte kystdelen på søre Askøy.
André Vindheim Fjeldstad, politisk nestleder i Askøy INP
Nå er det mye frem og tilbake i denne saken og det merkes godt i media og på gaten. Vi i Askøy INP er først og fremst positive til ideen, men mener det er feil plassering av et slikt anlegg – og ikke minst at tidshorisonten er feil.
Det vi mener med tidshorisonten er at det ikke vil gå i praksis. Det må utbedres infrastruktur flere steder på Askøy for å ta unna økt trafikk til og fra denne cruisehavnen. Det må utbedres trygg vei for myke trafikanter, dette er enorme kostnader.
Kildn skal fungere som knutepunkt i den blå kollektivtransporten, og da må det også bygges parkeringsplass for de reisende siden det bare er én båtrute som går via Kleppestøkaien.
Cruisehavnen trenger også strøm og vann for å betjene byggene og båtene, dette er per dags dato noe Askøy ikke har tilgjengelig nok av. Hvor skal vi få fatt i energien og vannet som trengs?
Og hvem vil ta kostnadene for dette? Er det Tertnes Holding eller blir det oss vanlige innbyggere på øyen? Om det blir sistnevnte som må stå for disse kostnadene, blir det så dyrt at flere kanskje ikke har råd til å bo på Askøy lenger.
Så har vi tunnelen de vil bygge ut til havnen. Den er tegnet under gravplassen. Vil området da synke? er det fare for store skader på gravområdet?
De fleste som bor på øyen her vet at flere fjell er råtne, noe som gjør dem uegnet for tunneler. Det var en grunn for at veien til Marikoven ble lagt rundt og ikke gjennom som en tunnel.
Det vi trenger er mer plass til de eldre og flere ansatte i helse- og skolesektoren. Da bør vi ikke hoppe ut i det ukjente før alle fakta og hvem som betaler alt er på plass.
Så at Tertnes Holding sin mening om at denne havnen skal være klar med en byggetid på tre år, ifølge deres egen nettside, er virkelighetsfjern.
Jeg sitter også med et spørsmål om det er tatt hensyn ved sesonger. Tertnes holding legger opp til at cruiseturistene skal kunne finansiere kollektisystemet «Den blå bybanen». Hvordan løses dette når det er vinter og cruiseturistene ikke er der?
Fylket eller kommunen har ikke råd til å drive med så mange båter, ellers hadde det vært oppe og gått for lenge siden. Og hvordan skal de elektrifiserte hurtigbåtene klare å ta unna et cruiseskip med ca. 5000 passasjerer? Og ikke minst betjene de som reiser kollektivt?
På den praktiske siden blir selve gjennomføringen av cruisetrafikken mellom Kildn og sentrum en ekstrem utfordring som ingen så vidt jeg vet har tatt fatt i før. Ett skip, 5000 passasjerer, skal altså shuttles til og fra Bergen.
Selv med to hurtigbåter i drift av tilsvarende størrelse som M/S Ekspressen, vil det ta minst fem timer å få disse inn til sentrum, og fem timer til returen. Da kommer nok de siste for sent til å rekke skipet.
Eller tenk når det ligger to cruiseskip med 5000 passasjerer hver. Og plass til egne innbyggere er ennå ikke tatt med i regnestykket. Er det noen som synes dette er tiltrekkende?
Bergen har et makstak på 8000 turister i byen samtidig. Det vil da si at i 2026 – når alle ligger på landstrøm i Bergen havn – så klarer de selv å ta unna sine cruiseturister. Da vil de ikke ha noen fra Kildn inn til Bergen. Makstallet vil ikke øke, da det er satt for å ta vare på historiske bygninger og grunn.
Det finnes bedre lokasjoner på Askøy for et slikt prosjekt som Kildn. Hvor man da slipper ny tunnel, og man slipper å ødelegge den siste uberørte kystdelen på søre Askøy. Hvorfor er ikke Tertnes Holding interessert i det om det kan spare dem for store utgifter ved bygging?
For er det noe som er sikkert i Askøy kommune, så er det at vi ikke har midler til å gå inn i et slikt prosjekt når alle kommunale bygg sårt trenger vedlikehold.
Det vi trenger er mer plass til de eldre og flere ansatte i helse- og skolesektoren. Da bør vi ikke hoppe ut i det ukjente før alle fakta og hvem som betaler alt er på plass.
For la oss være ærlige, ingen har lyst til å bade i en vik hvor forurensing fra cruiseskipene siger i land eller flere tusen personer stirrer på deg mens du bader med familie og venner.
Fugler som hekker i fjellsiden vil bli forstyrret, Tang og liv i sjøen rundt området vil gradvis forsvinne. Større risiko for havnespy i området – som vi helst ikke vil ha, siden det er en svært invaderende art.
Kjære askøyværinger og andre som bor rundt og er glad i øyen. Bruk retten din og send inn svar på høringen som nå kommer ut i anledning med den nye KPAen. Slik at vi kan redde denne siste uberørte delen av søre Askøy.