Leserinnlegg

KAMPKLARE: Foreldre og foresatte har denne høsten engasjert seg kraftig i kampen mot nedleggelse av flere av øyens skoler, her fra bygdemøtet på Davanger skole i august.

Forslaget om å legge ned skoler er helt feil

Vi i Utdanningsforbundet Askøy oppfordrer kommunen til å vurdere konsekvensene grundig før det fattes beslutninger om skolenedleggelser.

Frode Wollberg, leder for Utdanningsforbundet Askøy

Styret i Utdanningsforbundet Askøy har nå sendt høringssvar til Askøy kommune vedrørende Skolebruksplan 2024 der vi ber kommunen vurdere konsekvensene grundig før endelige beslutninger tas.

Utdanningsforbundet Askøy tror ikke at skolenedleggelser er løsningen på de økonomiske utfordringene som Askøy kommune står i. Vi tror at skolenedleggelser vil koste mer enn det smaker, rent samfunnsøkonomisk.

De menneskelige kostnadene ved å legge ned skoler er større enn innsparingene rettferdiggjør. Det å frakte elever bort fra nærskolen har negative konsekvenser i forhold til omfanget av mobbing, utagerende adferd og for elever som allerede sliter med skolevegring.

Trafikksikkerheten til elevene og utgifter til skyss må selvsagt inn i regnestykket, det samme gjelder helsemessige konsekvenser.

Erfaringer fra skolenedleggelser i andre kommuner viser at elevenes og foresattes innflytelse i skolen svekkes ved sentralisering i større skoler. De eksisterende skolene er heller ikke så små at de er til hinder for gode og store nok profesjonsfelleskap ved skolene.

Vi har inntrykk av at skolebruksplanen blåser opp utgiftene forbundet med vedlikehold av de eksisterende skolene for å rettferdiggjøre skolenedleggelsene.

Trafikksikkerheten til elevene og utgifter til skyss må selvsagt inn i regnestykket, det samme gjelder helsemessige konsekvenser ved at elever ikke lenger kan gå til skolen på grunn av lang og utrygg skolevei. Disse, og andre negative konsekvenser for elevene, foresatte og nærmiljøet er ikke tatt med i regnestykket.

Å legge ned skoler, og flytte elevene til andre skoler, kan føre til plassmangel på allerede pressede skoler, slik at man må ta i bruk spesialrom som rom for mat og helse, naturfagsal og kunst- og håndverksrom til vanlig undervisning.

Dette vil ramme praktisk og variert undervisning for elevene, især de elevene som har sine styrker i de praktisk-estetiske fagene. Opplæringsloven i Norge understreker viktigheten av praktisk og variert undervisning for å tilpasse læringsopplevelsen til elevenes ulike behov og forutsetninger. Loven sier at opplæringen skal være tilpasset den enkelte elev, og at undervisningen skal være variert for å fremme læring og trivsel.

Vi mener at forslaget om å legge ned skoler er helt feil, og at Askøy kommune på sikt både samfunnsøkonomisk og rent pengemessig vil tape økonomisk på dette, blant annet som følge av fare for at flere vil droppe ut av skolen, med de enorme kostnadene det vil føre med seg.

Vi foreslår en grundig vurdering av hvordan kommunen kan sikre langsiktig finansiering av de viktige tjenestene skolene tilbyr, ved å utnytte det tilgjengelige inntektspotensialet.

Et annet interessant perspektiv er; de styrende partier på Askøy er kjente for å være for privatisering. Vil det dukke opp privatskoler i de tomme skolebygningene, med de forpliktelsene, også økonomiske, som det fører med seg?

Det var dette som skjedde på Osterøy da det ble foretatt skolenedleggelser der. Vi snakker her om utgifter på flere titalls millioner. 

Powered by Labrador CMS