LESERINNLEGG

Fylket ødelegger for nordre Askøy
Hvordan kan vi utvikle Fromreide når fylket halverer busstilbudet?
Det er et stort paradoks. Nordre Askøy, og distriktene generelt, har kommet i en skvis.

Byvekstavtalen gir oss midler til å bygge noen hundre meter med utbedret vei til glede for både harde og myke trafikanter fra Kjerrgardskryssen og innover et stykke mot Træet til vi treffer eksisterende gang- og sykkelvei, og vi får en lengre sammenhengende strekning med gang-og sykkelvei.
Men til hvilken kostnad?
Vi er i en prosess der den nye arealplanen jobbes med i administrasjonen og blant lokalpolitikerne her på Askøy. Men Vestland fylkeskommune og Statsforvalter ligger sterke begrensinger på hva vi kan få til av utvikling her på øya.
Jeg skriver i dag om området nord for Kjerrgarden, og hovedsakelig Fromreide, det som vi ønsker skal være lokalsenter for den nordlige delen av øya.
På Fromreide har vi i dag matbutikk, frisør, lege, fysioterapi, bensinstasjon, restaurant, omsorgsboliger mm.
Vi har et friluftsområde ved sjø i Skutleviken, og vi har et omfattende turområde i skog og mark som er flott tilrettelagt av frivillige i bygda.
Nå ønskes det både av lokalbefolkningen og av lokalpolitikere, på tvers av partiene, å videreutvikle området, slik at det kan bli et enda mer vitalt område og romme flere innbyggere.
For er det en ting vi trenger her ute, så er det nye innbyggere og flere barn som kan sørge for at ikke skolene våre igjen må stå i en truende situasjon som de gjorde i fjor.
Så hva sier Vestland fylkeskommune om utvikling av lokalsenteret Fromreide?
“Fylkesdirektør rår i frå fortetting som ikkje vil vere i samsvar med nullvekstmålet”.
Og:
“Det går sjeldan bussar. Tilrettelegging for sentrumsføremål på Fromreide vil i stor grad vere bilbasert.”
Og fylkeskommunen skriver mer. Mye mer. Men la oss holde oss til disse to utdragene.
For det er altså fylket som bestemmer hvor ofte bussen skal gå. Og hva gjorde fylkeskommunen senest nå i februar?
Og der kommer paradokset:
Jo, de halverte busstilbudet til alle her ute som brukte kollektivtransport til/fra jobb. Før gikk det hver halve time i rushet, og nå går det bare hver time.
Faktisk kan Fromreide bli et førsteklasses eksempel på det som er ønsket fra statlig hold:
Og så er de frekk nok til å bruke det som hovedargument for hvorfor vi ikke skal få bygge og bo på Askøy nord, og få videreutvikle Fromreide!
Er det ikke et paradoks, at de som problematiserer økt bilbruk og dårlige kollektivmuligheter, nettopp er de som er årsaken til det?
Det er vel ikke rart at FrP alltid har gått i bresjen for å legge ned hele fylkeskommunen som organ?
Det er et ønske fra sentralt hold at det skal fortettes for å unngå behovet for unødig transport på veiene. Og det forstår vi.
Fromreide er et kompakt område. Med den utbygging som kan bli en realitet på Fromreide, så vil det bli mindre bilkjøring. Alle som flytter til Fromreide vil ha gang- og sykkelvei til barneskole og idrettsanlegg, friluftsområder ved sjø, uberørte utmarksområder, lokalsenter med alle nødvendige daglige behov.
Faktisk kan Fromreide bli et førsteklasses eksempel på det som er ønsket fra statlig hold:
Et nullutslippssamfunn, der unge, gamle og alle i mellom der kan trives.
Hvis vi får lov…
Gi oss bussen tilbake, så reduseres pendlingen med bil også!!