LESERINNLEGG

Hva skjedde med vedtaket om gratis innfartsparkering?
«Fra dette ble vedtatt har man hatt god tid til å snakke med fylket» skriver André Vindheim Fjeldstad, som i januar 2024 fikk vedtatt et forslag om gratis innfartsparkering på Kleppestøkaien.
I kommunestyret 14. desember 2023 kom jeg med et intensjonsforslag om at kollektivreisende har gratis parkering i egne felt på kaien ved kollektivterminal og ved innfartsparkeringer som blir etablert.
Forslaget ble oversendt formannskapet, som på møtet 16. januar 2024 vedtok det enstemmig og oversendte forslaget til kommunedirektøren.
Forslaget skulle sees i sammenheng med politisk sak om parkeringsavgift. Vi i Askøy INP ønsket også å premiere de som velger kollektivt ved å fremme dette forslaget igjen.

Fra dette ble vedtatt har man hatt god tid til å snakke med fylket og få til noe slikt som de har på Storavatnet for de som reiser kollektivt. For er det noe man vil med byvekstavtalen så er det jo å ligge til rette for slike tiltak som belønner de som bruker kollektivt.
Dette kunne gjort at køen hadde vært mindre om morgenen. Om det hadde løst køproblemene er vanskelig å si, da tallene viser at flere biler kjørte over broen i fjor enn i år.
Dette ifølge Statens vegvesens trafikkdata for trafikk over Askøybrua i retning Bergen.
At busstilbudet på øyen vår ble dårligere hjalp dessverre heller ikke, da det ble vanskeligere å ta buss til båtene som går fra Kleppestø til Bergen. Korrespondansen ble dårligere – som Mathias Nymo i Frp kunne vise til med sin utregning.
Vi må huske på at Skyss følger budsjettet de har fått av Vestland fylke, og når fylkets økonomi er trangere; ja, da går det utover distriktene som vi ser på øyen vår.
Det er fint at fylkesordfører Jon Askeland nå er på banen. Vi håper at fylke og kommune kan finne en god løsning sammen på kollektivutfordringene vi nå har med busser som går sjeldnere og korresponderer mindre.
For er det noe som kan lette på trafikken, så er det å få til bedre bussforbindelser og mer bussavganger i de tidene det trengs på døgnet. Hadde innbyggerne fortsatt hatt de gode bussforbindelsene vi hadde, så ville det nok vært mindre biler på veien enn hva tallene viser for i år.
At fylket nå sammen med kunstig intelligens mener køene skyldes for stort mellomrom mellom bilene blir for lettvint. De har heller ikke sammenlignet med køene fra i fjor for å se om det var likt da som nå.
Her er nok flere faktorer som må sees i sammenheng når man ser antall biler over broen i år mot i fjor, men mye kan løses med pendlerparkering og bedre bussforbindelser for innbyggerne våre.
La oss håpe at alle klagene innbyggerne sendte til Skyss gir resultater i bedre bussavganger.