LESERINNLEGG

:PARKERINGSAVgIFT INNFØRES MANDAG: «Jeg mistenker at det blir et saftig oppsving av personbiler – og dermed kø – på broen.» skriver Erik Lervåg.

Hvordan skal du reise på jobb i morgen?

Parkeringsplasser fjernes, bompengeprisen økes, bomstasjoner settes opp, busstilbudet raderes, og parkeringsavgift etableres. Samtidig er det å komme seg effektivt over broen ingen dans på roser, og verre blir det nok.

Publisert
Erik Lervåg

Den 3. mars, i morgen, smeller det på Kleppestø. Ikke med dynamitt, slik som på Myrane det siste året, men det vil kanskje føles sånn for pendlerne. 

Pendlerparkeringen vår, som vi som bruker kollektivtransport ut av kommunen bruker, blir avgiftsbelagt. En luksusvare. Det er ikke nødvendigvis alle innbyggere som har råd til denne ekstrakostnaden, og må kanskje se seg om etter alternativer.

For meg som kjører til pendlerparkeringen og tar det faktisk gode båttilbudet derfra til byen, blir regnestykket følgende: 

Bompassering: 22 kroner hver vei med elbil og bombrikke. Skyss enveisbillett: 49 kroner hver vei. Parkering: 20 kroner x 9 timer. Totalt: 322 kroner for å dra på jobb én dag.

Hvis du forresten trodde elbilpasseringer kostet 16 kroner i bomringen, så har du dessverre ikke fått med deg de nyeste prisjusteringene 17. februar. I Askøy er det nemlig én ting som går fortere enn trafikken – nemlig avgiftsøkningene. Ikke at trafikken går så fort da, men.

Det skal sies at det er et månedstak på 750 kroner for parkeringen, så etter det koster ikke parkeringen – som den største utgiften i regnestykket – noe lengre inneværende måned.

Helt til jeg eller du skal til frisøren på Kleppestø senter og står parkert der litt for lenge, da. For der er det også avgiftsparkering nå. Og på Myrane. Og i Holmedalen.

Ødeleggende for kommunesentrumet

Tenk at et så lite grep er så ødeleggende for kommunesentrumet, og at noen syntes det var en god idé. Grepet er budsjettert å gi kommunen skarve 6,43 millioner årlig – etter å ha betalt parkeringsselskapet 1,52 mill (eks mva) årlig for tjenesten.

Eller kanskje det er et nødvendig vonde? For kommuneøkonomien i disse tider står det ikke bra til med.

Det er nå like dyrt å reise til og bruke Kleppestø, som det er å reise inn til Vestkanten eller Sartor. Jeg kan ikke se at det er positivt for handelslekkasjen til kommunen. Det lille insentivet som eksisterte, er nå like borte som sommeren i Bergen. For usle 6,43 millioner kroner. 

Heldigvis er enda Amfi Askøy, Florvåg, Strusshamn, og resten av Askøy avgiftsfri enn så lenge. Selv om noen går rundt og tenker på parkeringsavgift ved Siglingavatnet også.

Det gjør også kommunen generelt mindre attraktiv å bo i. Nabokommunene våre Bergen og Øygarden holder sine pendlerparkeringer gratis for alle som har Skyss-månedskort. De tar utfordringene med kø på alvor.

Samfunnsøkonomiske konsekvenser

Jeg mener at dette vil resultere i at flere tar bilen fatt over broen. Både generelt, og spesielt i rushet. Økt trafikk over broen gir økte køer. Allerede strekker køene seg gjennom Stongafjellstunnelen hver morgen, og verre blir det på kort sikt.

Spesielt de som bor på nordre Askøy og Erdal med flere – som fikk busstilbudet sitt ødelagt i fjor – er avhengig av bil.

De samfunnsøkonomiske konsekvensene av at køene blir lenger, er sjeldent tenkt på, men er ikke ubetydelig. Busser blir forsinket, yrkessjåfører som skal levere varer rekker kanskje ikke hele ruten sin før hviletiden slår inn, og generelt er det negativt for samfunnet at mange mennesker sitter uvirksomme i kø. 

Aller størst konsekvens blir det jo for innbyggerne personlig, som bruker enda lengre tid til og fra jobb, som kanskje får vansker med å levere og hente barna i barnehagen i tide, og tidsklemma i hverdagen blir enda verre.

Hvis du har mulighet så kan det være lurt å se om flere kan samkjøre. Med samkjøringsprosjektet til Skyss så får passasjerer sitte på gratis mens sjåføren får litt penger av Skyss! Delt sorg er halv sorg, sies det.

Så hvordan kommer du deg på jobb i morgen? Jeg mistenker at det blir et saftig oppsving av personbiler – og dermed kø – på broen. Så smør deg med tålmodighet – og kanskje også et par skiver ekstra i nisten til turen.

Powered by Labrador CMS