LESERINNLEGG

Jehovas Vitner og eiendomsskatt
Vi tror at en forskjellsbehandling av Jehovas Vitner på Askøy ville vært i strid med menneskerettskonvensjonen. Et slikt menneskerettsbrudd ville ikke Askøylisten være med på.
I etterkant av siste kommunestyremøte, har flere stilt spørsmål hvorfor Jehovas Vitner fikk fritak for eiendomsskatt for sin eiendom. Standpunktet til partiene som stemte for fritak, har blitt utfordret.

Askøylisten var en del av flertallet som stemte for fritak etter eiendomsskattelovens § 7a. Vi skal begrunne vår stemmegivning.
Tros- og livssynssamfunn kan kreve statlig støtte til sin virksomhet dersom de er registrert i henhold til kravene i trossamfunnsloven. Jehovas Vitner har mistet registreringen fordi staten har trukket denne tilbake. Jehovas Vitner får derfor ikke statstilskudd til sin virksomhet.
Jehovas Vitner har utfordret statens tilbaketrekking av registreringen gjennom rettsapparatet. Så langt, har de ikke fått rettens medhold i å endre statens beslutning.
Grunnen til at staten ikke vil registrere Jehovas Vitner, er at trossamfunnet bryter medlemmenes rett til fri utmelding. Dette innebærer en krenkelse av medlemmenes rett til religionsfrihet. I tillegg utøver Jehovas Vitner negative sosial kontroll av barn. Dette bryter med barns menneskerettslige vern etter barnekonvensjonen.
Askøylisten er enig i at staten har trukket tilbake statsstøtten i lys av den alvorlige krenkelsen medlemmer og barn kan oppleve.
Selv om Jehovas Vitner har mistet statstilskuddet, innebærer dette ikke at trossamfunnet mister sin rett til fortsatt å utøve sin tro og tilhørende aktiviteter. Dette har Askøylisten også respekt for.
Grunnlaget for å gi eiendommer fritak for eiendomsskattelovens § 7 a, er følgende:
«Eigedom åt stiftingar eller institusjonar som tek sikte på å gagna ein kommune, eit fylke eller staten.»
I kommunestyret ble det argumentert med at Jehovas Vitner ikke måtte få fritak fordi virksomheten deres ikke «gagna» askøysamfunnet.
Askøylisten er uenig i at vi skal bruke lovens paragraf så selektivt på ett trossamfunn når vi skal vurdere fritak fra eiendomsskatten. Vi mener at her må vi legge an et perspektiv om at alle må behandles likt etter loven.
Askøylistens er generelt av den oppfatning at alle frivillige lag og organisasjoner, samt tros- og livssynssamfunn, bidrar til positivt til samfunnet. Frivilligheten kan bl.a. bidra til aktiviteter, forebygging, sosialt arbeid og samvær og inkludering.
Vi ønsker ikke å utfordre frivilligheten eller tros- og livssynssamfunn moralsk når vi skal vurdere om eiendommene de bruker til sin virksomhet skal fritas for eiendomsskatt. Skulle vi på moralsk grunnlag selektivt vurdere hvilke trossamfunn som var «verdige» fritak, ville vi bryte prinsippet om at loven skal være lik for alle.
Den Europeiske Menneskerettsdomstolen har bl.a. fastslått at skattelover ikke kan brukes diskriminerende mot enkelte trossamfunn. Vi tror at en forskjellsbehandling av Jehovas Vitner på Askøy ville vært i strid med menneskerettskonvensjonen. Et slikt menneskerettsbrudd ville ikke Askøylisten være med på.
Askøylisten registrerer at man ønsker å drive symbolpolitikk i en sak om å frita eiendommer fra eiendomsskatt. Vi tror at en diskusjon om utøvelse av negativ sosial kontroll er mer aktuell i andre sammenhenger.