LESERINNLEGG

La elevene velge nivå selv!
Unge Høyre kjemper for fritt nivåvalg i videregående skole, som de mener kan gi en mer tilpasset undervisning. «Vi håper å få gjennomslag for dette på Høyres landsmøte» skriver Tina Emilie Søfteland Revheim.
Fritt nivåvalg i videregående skole er en nødvendighet for å sikre at alle elever får undervisning som er tilpasset deres individuelle behov. Noen elever trenger mer støtte, mens andre trenger større faglige utfordringer for å utvikle seg optimalt.
Unge Høyre tar opp kampen for dette på landsmøtet fordi vi mener at en mer fleksibel og tilpasset skolegang vil gagne alle elever, uavhengig av deres utgangspunkt og ambisjoner.
Høyre har allerede foreslått å øke bruken av nivådeling i skolen i sitt nye partiprogram. Dette er et skritt i riktig retning, men det er langt fra tilstrekkelig.
I dag er matematikk det eneste faget der elevene selv kan velge hvilket nivå de vil ta faget på, og erfaringene herfra viser at det gir en mer tilpasset undervisning. Både elever som strever og de som trenger større faglige utfordringer, får bedre muligheter til å lykkes når undervisningen skjer på et tilpasset nivå.
Dersom dette fungerer i matematikk, hvorfor skal vi ikke utvide denne suksessen til øvrige fellesfag som norsk, engelsk, samfunnsfag og naturfag? Vi mener at elevene bør få mulighet til å velge nivå i alle fellesfag, slik at de kan få en undervisning som er mer tilpasset deres faglige styrker og behov.
Ingen elever er like, og det er derfor ulogisk at alle skal undervises på samme måte. En elev som har gode språkkunnskaper, bør ha muligheten til å velge et høyere nivå i engelsk eller norsk, mens en annen elev som trenger mer tid til å mestre et fag, bør få undervisning på et mer grunnleggende nivå.
Skolen skal være et sted hvor alle elever får muligheten til å utvikle seg, og det er på høy tid at vi tilpasser undervisningen til elevene istedenfor å forvente at alle elever skal passe inn i samme undervisningsmodell.
Vi kan lære av internasjonale suksessmodeller som International Baccalaureate (IB), der elevene kan velge mellom standardnivå og høyere nivå i fellesfagene. Dette gir elevene mulighet til å tilpasse skolen etter sine ferdigheter og ambisjoner, noe som bidrar til bedre læring, økt motivasjon og en sterkere mestringsfølelse.
En lignende modell i den norske videregående skolen vil sikre at flere elever finner en skolehverdag som fungerer for dem, og at de får det faglige grunnlaget de trenger for videre studier eller arbeidslivet.
Dagens system, der alle undervises på samme nivå uavhengig av forkunnskaper, skaper utfordringer for mange elever. De som sliter, risikerer å falle fra, mens de som kunne ha gått raskere frem, ikke får nok utfordringer. Dette gagner ingen.
Ved å innføre fritt nivåvalg i videregående skole kan vi sørge for at flere fullfører skolegangen, samtidig som vi styrker det faglige utbyttet for alle. Et mer fleksibelt system vil sikre at hver enkelt elev får mulighet til å utvikle sitt potensial, uansett om de trenger ekstra støtte eller større utfordringer.
Det viktigste bør være at hver enkelt elev får undervisning som passer deres nivå og ambisjoner. Fritt nivåvalg i videregående skole vil gi en mer rettferdig, effektiv og motiverende skolehverdag for alle. Høyre bør tørre å ta dette steget på landsmøtet og gå inn for en skolepolitikk som virkelig setter eleven i sentrum.
Det er på tide å gi ungdommen muligheten til å forme en skolehverdag som faktisk fungerer for dem. Ved å tilpasse undervisningen til den enkelte elev, skaper vi en skole som gir alle muligheten til å lykkes.