Pendlerpartiet
er på saken!
Lokal politikk - Arild Iversen, Askøy SV
Etter at det ble gjort endringer i trafikkmønsteret ved Godviksvingene for noen uker siden, har bilkøene til Askøy i rushtiden blitt ubehagelig lange. Det er nå ikke uvanlig å bruke nærmere en time for å komme seg med bil fra Bergen sentrum til Askøy i rushtiden. Samtidig har flere enn tidligere benyttet hurtigbåten for å komme seg fra og til arbeid innen rimelig tid, som har ført til at parkeringen ved Kleppestøkaien ofte er full og det er fullt på parkeringsplassen i Holmedalen.
Vi er glade for at SV leverer på el-hurtigbåt i løpet av 2025, slik at det blir flere avganger. Men med endeløse bilkøer er 2025 fortsatt langt unna.
Arild Iversen, Askøy SV
SV synes det er gledelig at flere benytter hurtigbåten for å pendle til Bergen, men er bekymret for at den plutselige økningen i bilkøene til Askøy i ettermiddagsrushet vil øke CO2-utslippene. Det vil vanskeliggjøre påkrevde ærend med bil i Bergen og at det vil ha en negativ påvirkning på næringslivet i kommunen. Vi er glade for at SV leverer på el-hurtigbåt i løpet av 2025, slik at det blir flere avganger. Men med endeløse bilkøer er 2025 fortsatt langt unna.
De langvarige effektene med tre og et halvt år med en særdeles utfordrende trafikkavvikling, gir oss også grunnlag for bekymring. Kommunen kan risikere at vår nærhet og effektive transportvei til Bergen ikke lenger blir et fortrinn, og at pendlere i denne perioden velger å bosette seg andre steder. Kanskje noen til og med flytter fra kommunen.
Pendlerpartiet SV er selvfølgelig på saken. I formannskapet den 6. februar, stilte vi følgende spørsmål til kommunedirektøren:
1) SV antar at kommunedirektøren følger saken tett og deler våre bekymringer, men vi lurer på om kommunedirektøren har vært i dialog med Sotrasambandet for å ytre sin bekymring over de ulempene som endringene medfører for Askøyværingene. Som det er vist gjennom flere innspill i media, er det trolig muligheter for å redusere ulempene som endringene medfører, uten at det får nevneverdige konsekvenser for videre bygging av Sotrasambandet.
2) Samtidig lurer vi på om kommunedirektøren har vurdert strakstiltak ved Kleppestøkaien, hvor parkeringskapasiteten nå tidvis er sprengt og forholdene for de reisende er meget utfordrende. Vi ser at en parkeringsplass uten oppmerking (og stedvis uten asfalt) fører til dårlig utnyttelse av det tilgjengelige arealet og øker faren for skader på biler og mennesker.
For pendlerpartiet på Askøy er nettopp SV. Det var ingen andre partier som hadde avsatt 6 millioner kroner til «Nytt asfaltdekke, oppmerking, kantsteiner og beplantning Kleppestøkaien» og «Fasiliteter for ventende på Kleppestøkaien» i sitt budsjett og økonomiplan for de kommende årene.
For pendlerpartiet på Askøy er nettopp SV.
Arild Iversen, Askøy SV
SV var tydelig i valgkampen på at vi ikke kan ta parkeringsavgift fra pendlerne, slik parkeringen ser ut nå og vi budsjetterte derfor med lavere inntekter på parkeringsavgift enn høyrepartiene. Vi har ikke samvittighet til å drive inn flere millioner kroner fra en parkeringsplass som tidvis krever svømmeknappen.
For er det noe Askøy ikke «ruler på», er det den hullete og skjemmende parkeringsplassen vår, de manglende fasilitetene for de som reiser kollektivt og den voldsomme køen som kommer til å vare ubehagelig lenge, om ikke vi sikrer oss bedre løsninger!