Nå etableres golfsimulatorer på Askøy
Askøy får en spennende nyvinning over sommeren når Askøy Golfsimulator flytter inn på Juvik. - Vi ønsker å bidra til å gi lokalsamfunnet et bedre tilbud, sier gründerne.
Eirik Sylta Smaadal og Alf Inge Fagerheim satser friskt i andre etasje i lokalene ved MEKK og Bademiljø på Juvik. Om to måneder er to golfsimulatorer på plass, og Askøy får dermed et flett nytt aktivitetstilbud.
- Det er faktisk det som er drivkraften vår i dette prosjektet. Å kunne investere i lokalsamfunnet og ikke minst kunne gi et ekstra tilbud til barn og unge, forteller de to gründerne.
Åpner over sommeren
De er begge småbarnsforeldre, og ser nytten av å bidra til et bedre lokalsamfunn for de som vokser opp på Askøy.
- Vi gjør ikke dette for å tjene penger. Og vi har allerede bestemt oss for at ti prosent av neste års overskudd skal gå til Treffpunkt hos Røde Kors på Amfi Askøy.
Det finnes tilsvarende tilbud i sentrum og i Åsane. Nå kommer det altså til Askøy.
- Vi håper å være klare i slutten av august eller i begynnelsen av september. Vi vet mer om åpningsdato om en måneds tid, forteller de to kompisene.
Avansert utstyr
Askøy Golfsimulator skal være et selvbemannet opplegg, for å holde prisene nede. Her kan du ta spille og trene på egenhånd, eller gå sammen med andre og gå en hel 18-runde på valgfri bane.
Det er litt av et avansert utstyr som nå skal etableres på Juvik. Selv profesjonelle golfspillere trener nå med simulatorer av dette slaget.
- Vi har investert i Trackman, som er det beste man kan få i simulatorverden. Her er det ekte baner, så du kan spille både på Meland og i Lofoten om du vil, smiler Smaadal.
Man trenger på ingen måte være erfaren golfspiller for å få gleden av dette
Eirik S. Smaadal
En slik golfsimulator analyserer slaget ditt ved hjelp av avansert teknologi som kombinerer flere typer sensorer og programvare for å gi en nøyaktig og detaljert analyse av hvert slag.
Så her vil det tas i bruk høypresisjonskameraer, radar- eller optiske sensorer for å spore både ballen og køllen. Dette gir informasjon om ballens hastighet, retning, spinn og køllehodets bevegelser. Teknologien kan ta pusten fra deg om du ikke har prøvd dette før.
- Det er faktisk sånn nå at profesjonelle spillere synes det er mer effektivt å trene i en simulator enn ute på banen, forteller Fagerheim.
- Dette er for alle
De to møringene gikk på Sjøkrigsskolen sammen, og har begge «forvillet» seg ut på Askøy. De gleder seg stort til å se responsen blant innbyggerne.
- Dette er et tilbud for absolutt alle. Man trenger på ingen måte være erfaren golfspiller for å få gleden av dette. Her kan man ha bursdager eller bedriftskvelder, og så er det jo en skikkelig fin og sunn hobby for noen og hver, sier Smaadal.
De to vil også forsøke å innlede et samarbeid med Herdla Golfklubb og noen lokale næringslivsaktører, med «handle lokalt» som motivasjon.
Prisen for en times golfing vil bli 400 kroner. Dersom man er flere sammen på en golfrunde, så er prisen den samme. Golfutstyret er inkludert i prisen.
Jada, det går ut litt penger. Men vi har stor tro på dette
Kan utvide om det blir pop
- Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er man avhengig av at folk bruker tilbudet. Foreløpig starter vi med to simulatorer, og det gjøres klart et rom for en tredje. Og skulle det bli veldig populært, så er det mulig for oss å leie mer av bygget, slik at det kan bli plass til fire eller fem, forteller de.
- Dere satser litt penger på dette, forstår vi?
- Jada, det går ut litt penger. Men vi har stor tro på dette, og lokalene vi kom over her hos utleier Trond Andersen er midt i blinken for oss. Vi har vært og sett litt på potensielle lokaler i Storebotn Næringspark, men kom til at det her på Juvik var mulig å forme lokalene akkurat slik vi ønsket, sier de.
- Vi må vel innrømme at vi er blitt bitt av golfbassillen. Det er veldig gøy, fastslår de to - som begge er i full jobb ved siden av.
- Som sagt, dette gjør vi først og fremst fordi vi brenner for å skape noe for lokalsamfunnet. Ved å gjøre tilbudet ubemannet kan vi holde prisene nede, sier Fagerheim.
De planlegger også medlemsfordeler, og ønsker tilbakemeldinger når de er kommet i gang.
- Det er viktig for oss å forstå hva kundene synes, og hva de ønsker mer eller mindre av, sier de.