Godt fornøyd med TikTok-satsingen

Askøy24 har gjort seg godt synlig blant ungdommen på Askøy med sin TikTok-satsning. - Å være relevant for unge på Askøy er noe av det vi er mest stolte av, sier redaktør Yngve Johnsen.

Publisert Sist oppdatert

Siden første TikTok-video høsten 2022 har kontoen til Askøy24 samlet over 4200 følgere og sanket 113.000 hjerter.

- Etter å hatt en tilfredsstillende utvikling på Facebook, tenkte jeg i 2022 at det var på høy tid at vi prøvde å gjøre oss mer relevante for unge på Askøy. Så da var veien til TikTok-kontoen kort, smiler Askøy24-redaktør, Yngve Johnsen.

Bygget på sosiale medier

Lokalavisen Askøy24 er i hovedsak bygget opp med sosiale medier som plattform. Første videoreportasje på Facebook kom i forbindelse med åpningen av Sykkel-VM i 2017. Siden den gang har avisen opparbeidet seg en følgerskare på over 16.500 i tallet. 

- Vi ønsker å fortsatt være gode på sosiale medier, sier Johnsen - som etablerte Askøy24 som en fullskala lokalavis for et drøyt år siden.

Den første videoen på TikTok ble publisert høsten 2022. Siden da har Askøy24 oppnådd over 4.200 følgere og 113.000 likerklikk. 

Innholdet er hovedsakelig produsert av ungdommer, men her har også voksne i redaksjonen bidratt når det har vært behov.

- Jeg tror mange voksne synes det er kjekt å se hva ungdommen finner på, smiler redaktøren.

Tik-Tok-videoene er også tilgjengelige på avisens front, og man trenger heller ikke egen Tik Tok-konto for å se på disse.

Skaper engasjement

I den mest populære videoen som er laget stilles spørsmålet: «Hva er bakgrunnsbildet på telefonen din»? Denne videoen har nesten 185.000 visninger og 9.300 hjerter. Du ser den her i artikkelen.

En annen minneverdig video viser folieringen av avisens firmabil, hvor seerne ble oppfordret til å vinke dersom de så bilen. 

- Nesten to år senere er det fortsatt unge som vinker når de ser bilen. Jeg må innrømme at jeg er litt stolt over å ha gjort Askøy24 til noe askøyungdommen kjenner til, sier 54-åringen.

- Jeg synes egentlig hele konseptet med TikTok er artig, selv om det fort blir en tidstyv for mange. Det er utrolig gøy å se hvor kreative ungdommene kan være når de skaper innhold, forteller Johnsen.

Tilfredshet med resultatene

Johnsen er svært fornøyd med satsningen, og påpeker at Askøy24 er en mediebedrift som ungdom på Askøy har et forhold til.

- Når ungdom sitter rundt middagsbordet og snakker om Askøy24, så har vi virkelig oppnådd noe, slår Johnsen fast.

- Jeg vet at mange aviser over hele lander sliter med å være relevant for ungdommen, så det er gøy at vi på mange felt lykkes med dette. Men det er fortsatt et stykke å gå før unge blir avislesere, poengterer han. 

Balansert innhold

Johnsen understreker viktigheten av å balansere innholdet på TikTok:

- Selv om målet er å rekruttere yngre lesere til avisen, og få dem til å følge med på redigerte medier, så er jeg opptatt av å ikke dytte hele voksenverden ut på denne plattformen. 

- Det må være litt fjas og moro. Askøy24 skal være både seriøs og leken på samme tid, sier han.

TikTok-satsingen gir ikke akkurat klingende mynt i kassen til gründeren.

- Vi har ingen direkte inntekter fra TikTok, kun utgifter. Men jeg tror det like fullt har høy indirekte verdi for oss å være en lokalavisaktør som er så tydelig på å ha innhold og nyheter både om og for askøyungdommen. Så får vi håpe at det kan lønne seg på sikt. 

Selv om Askøy24 har et høyt antall følgere på Facebook, er kun fem prosent av disse under 25 år.

Denne videoen har flest visninger på Askøy24 sin Tik Tok-konto.

- Dette understreker behovet for å være til stede på plattformer som TikTok for å nå den yngre målgruppen, sier Johnsen.

Bevissthet rundt sosiale medier

Han påpeker også viktigheten av å være oppmerksom på utfordringer knyttet til sosiale medier.

- Vi har nødt til å være oppmerksomme og bidra til å bekjempe mobbing og utenforskap, som jo er en av de største utfordringene med sosiale medier hvor ungdom bruker mye av sin tid. 

- Mye av vårt innhold skal derfor dreie seg om å hause opp inkludering og positive aktiviteter på Askøy, fastslår han.

Askøyungdommer om medier på TikTok 

Sigrid Eichner (18) og Tristan Leurelle (18)

- Jeg tror ikke jeg følger Askøy24, men jeg kjenner godt til det. Jeg får opp mange av videoene deres. Jeg synes det er artig og spennende. Så er det også lærerikt og få frem mye av det som skjer på Askøy, sier Tristan Leurelle (18).

- Jeg følger ikke andre medier, men får opp mye videoer fra forskjellige, sier han.

- Det må skje noe interessant i videoene, for da stopper man gjerne for å se, sier Tristian.

- Jeg følger Askøy24. Jeg syntes det er fint at dere følger med på hva ungdommen på Askøy gjør. Det er gøy at dere er på sosiale medier, og der når dere nok ut til flere unge, sier Sigrid Eichner (18)

- Det må være noe innhold som gir oppmerksomhet og engasjerer oss, sier hun.

- Jeg følger TV 2 og VG. Men det er vel mer for få med litt store saker som skjer rundt i verden, sier Sigrid.

- Får informasjon

- Vi har fått opp litt videoer og sett litt av Askøy24 på TikTok, men følger dem ikke, sier Aleksander Bøkevoll Lund (18) og Emil Hanssen (18).

- Man får jo litt informasjon om hva som faktisk skjer på øyen da, sier Emil.

- Jeg ser ganske mye på ulike medier på TikTok. Man får jo litt informasjon der, sier han.

Aleksander Bøkevoll Lund (18) og Emil Hanssen (18)

- Det blir mye videoer med TV 2 og slikt, sier Aleksander. 

- Det er jo fint å få med seg hva som skjer rundt i verden, og her på Askøy, sier de.

- Vi følger

16-åringene William Haugen Donne og Mio Skuterud Stenseth følger begge Askøy24 på plattformen.

- Vi følger Askøy24 på TikTok. Det er bra innhold, og det er jo spennende å se hva som skjer på øyen, sier de.

- Man får med seg ting som skjer ganske fort, i stedet for å se det på nyhetene, sier de.

William Haugen Donne (16) og Mio Skuterud Stenseth (16)
Powered by Labrador CMS