Nytt system fører til kaos:

Mange feil med
VA-fakturaene

VA-sjef har en travel morgen etter at det nye systemet for kommunale avgifter er igangsatt. - Her har mye gått galt, innrømmer VA-leder Anton Bøe.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld begynte meldingene å tikke inn til Askøy24 med spørsmål om vi kjente til hva som kom fra Askøy kommune i forbindelse med utsendelse av gebyr for vann og avløp. Folk stusset på at de hadde fått to fakturaer og det manglet informasjon på faktura om hva man betalte for,

Travel dag

VA-leder Anton Bøe svarer på telefon fredag morgen at mye har gått galt, og at han forventer en travel dag.

- Vi må snarest komme ut med informasjon om hva som har gått galt her, for her har det meste gått ad unders, sier han fortvilet,. 

- Hva er feil?

- For det første skal det ikke sendes ut to faktura. Her skulle alle få én faktura. For det andre er det ikke spesifisert hva man betaler for. Varenummer er heller ikke med, slik at en kan orientere seg i hva beløpene gjelder, forteller han. 

- Så langt vi kan se, så er heldigvis summene riktige. Men nå skal vi ta en gjennomgang av alt sammen og komme ut med grundig informasjon til innbyggerne, sier han. 

På morgenkvisten er det allerede begynt å komme mange henvendelser.

- Vi skal snarest gå ut med info på hjemmesiden vår. Det folk skal betale, er summen av de to regningene. Dette vil da i fremtiden komme én gang i måneden, forteller Bøe.

Slå sammen summene

De månedlige fakturaene erstatter de kvartalsvise fakturaene for vann og avløp.

For å sammenligne om du betaler mer eller mindre enn før, så kan du gange opp summen av de to fakturaene med tre, og deretter se summen opp mot det du betalte for samme tjeneste på forrige regning. 

- Vi anbefaler vannmåler til alle som har store boliger. På litt sikt vil dette garantert lønne seg, sier han.

Bøe vil komme tilbake til hvordan man har kommet frem til 1,2 kubikk per kvadratmeter.

Askøy kommune var føre var i sin informasjon om endringene på sin nettside. Det står nemlig:

«Det er et stort og komplisert arbeid når gebyrsystemet skal legges om for så mange abonnenter. Vi har gjort et betydelig arbeid med dette, men den endelige testen kommer ved første fakturering. Vi håper og tror at det kommer til å fungere fint, og ber om forståelse dersom noe skulle vise seg å feile.

Vi står klare til å hjelpe abonnentene med spørsmål, men vil informere om at det kan bli noe telefonkø når første faktura går ut med så mange endringer.»

Powered by Labrador CMS