FORBANNET: Beboere som sokner til busstoppet ved Eideskiftet i Grensedalen er sinte over at Skuss legger ned ruten.

Rasende beboere på Erdal

Det har gått buss gjennom Grensedalen på Erdal i 64 år, og innbyggertallet vokser. Men nå er det slutt på kollektivtrafikken, noe som får innbyggerne til å rase.

Publisert Sist oppdatert

- Hva jeg synes? Det er totalt forkastelig, sier en tydelig irritert og oppgitt Arvid Hilleren.

Han gikk i bresjen for å samle beboere for å vise misnøye mot nedleggelsen av bussruten gjennom Grensedalen på Erdal. Hans innlegg på den lokale oppslagstavlen på Facebook fikk god respons, og et tjuetalls møtte frem for å treffe Askøy24 torsdag ettermiddag.

- Folk er frustrerte

- Her har det gått buss siden 1961, og behovet for buss blir bare større og større for hvert år, sier en av de fremmøtte.

Hilleren er ikke overrasket over det store engasjementet.

- Det er mange som er frustrerte. Busstoppet her ved Eideskiftet er sterkt trafikkert. Vi har Eidefeltet på denne siden og veldig mange boliger i Vardane. Også folk fra Skogveien kommer hit for å ta bussen. Det er helt utrolig at man bare tar bort en rute hvor det bor så mange mennesker, sier Hilleren.

Askøy24 har tidligere hatt en sak med Kjell Eirik Mikkelsen, som også er irritert over skrotingen av ruten. 

I løpet av tiden Askøy24 prater med beboerne som har møtt opp, kommer det to busser fra Nordre Erdal. Det renner folk ut av bussen på stoppet.

- Jeg tror ikke det hender en eneste gang at bussen ikke stopper på denne holdeplassen. Og det går buss her hver time til nærmere midnatt, forklarer Hilleren.

MISFORNØYD: Beboerne i Grensedalen kjemper for å beholde bussen.

Han har bodd her i over 40 år.

- Det har aldri vært noe problem med bussen her, sier han.

- Farlig vei

Alle de fremmøtte peker på at det er veldig langt og tungvint å gå fra Nordre Erdal. Det er en lei oppoverbakke som er både smal, mørk og uten fortau.

- Og her vil de altså at ungene skal gå. Eller eldre som er dårlig til beins. Nei, dette er faktisk for tungvint også for dem som er spreke, sier Pernille Stensrud-Olsvik.

Hun har gått derfra med barnevogn, og har akkurat fått pusten igjen.

- Jeg kommer aldri til å gå den veien når ungen blir tyngre. Da kommer jeg heller til å gå opp til stoppet ved Djupamyr, selv om det er mye lenger å gå, sier hun.

- Selv for oss som er så heldige å være friske og spreke er den bakken der tung å gå. Jeg tenker på alle dem som ikke har helse til å gå så langt. Og hvem gidder å gå med handleposer oppover der, spør hun.

- Dårligere tilbud

Hun mener befolkningen i området er sårbare.

- Selv jobber jeg i Loddefjord, og kommer nå til å få betydelig lenger reisevei. En ting at bussen her forsvinner, men i Kleppestø må jeg nå uansett vente 20 minutter på buss til Bergen Vest. Tidligere var det korrespondanse på hver buss, sukker Stensrud-Olsvik.

Hilleren skyter inn med et retorisk spørsmål:

- Greit nok at båten skal gå oftere, men hva hjelper det når vi får problemer med å komme oss dit?

Erle Nilsen forteller at de har funnet ut at bussen har gått gjennom Grensedalen i 64 år.

- Busstilbudet vil bli forringet fra mandag, det er det ingen tvil om. Skyss har ikke tenkt mye på de myke trafikantene, understreker hun. 

- Viktig å si fra

De frykter nå at flere vil bruke bil i området.

- Det som skjer nå er at biltrafikken vil ta seg opp, og det blir enda mer trafikk her. Som om det ikke var nok fra før, sier Hilleren. 

Når busstilbudet blir så dårlig som de forventer, så antar de at også markedsverdien på boligene i området vil reduseres.

- Det sier seg selv. Tilgjengelighet til kollektivtrafikk er et viktig punkt folk ser på når de skal kjøpe bolig.

- Har dere tro på at Skyss kan gå tilbake på dette?

- Det virker ikke som om de lytter til brukerne. Men det er viktig å vise engasjement og stå på, sies det fra folkemengden.

Powered by Labrador CMS