Skyss svarer på kritikken
De kommende endringene i rutetilbudet har skapt reaksjoner. Pressekontakt i Skyss, Vetle-Einar Nordgård Mikkelsen, svarer her på noe av kritikken.
Fra 20. januar blir det innført en omfattende omlegging av rutetilbudet på Askøy. De nye bussrutene er allerede lagt ut, og i går hadde Askøy24 intervjuer med noen av de som blir berørt av omleggingene.
Svar fra Skyss
Pressekontakt i Skyss, Vetle-Einar Nordgård Mikkelsen, rakk ikke å gi tilsvar til kritikken i vår forrige artikkel, men har nå sendt oss en punktvis redegjørelse for noen av spørsmålene som ble stilt:
- Øvre Florvåg og Florvågøen: Veiene i området er ganske dårlige for busskjøring. Vi har lagt vekt på å gi et hyppig tilbud langs hovedveien mellom Kleppestø og Ask, fremfor å kjøre ofte inn i boligområdene. Bestillingsbussen er på sin side ment å gi et mer fleksibelt tilbud på dagtid.
- Bestillingstransportsordningen i Kleppestø-området vil også dekke Florvågøen og en del reiser fra Øvre Florvåg. Området går opp til krysset Svartdalsvegen/Florvågbakken. Dette er en dør-til-dør-tjeneste, med åpningstid 9-14 alle hverdager. Den kan brukes av alle, med vanlig bussbillett, både enkeltbilletter, periodebilletter og ungdomskort. Det er en minibuss som vil kjøre her, og den kan bestilles i app, på nettsidene våre eller på telefon. Vi vil vurdere tilpasninger i dekningsområdet for tilbudet.
- I dag går linjene 482 og 483 i ulike traseer (Kleppestø–Øvre Florvåg, Kleppestø–Øvre Florvåg–Florvågøen, Florvågøen–Kleppestø og Florvågøen–Øvre Florvåg–Kleppestø). I forbindelse med styrkingen av båttilbudet mellom Askøy og Bergen søker vi å tilpasse busstilbudet for å gi så rask reisevei som mulig. Busslinjene 405 til/fra Øvre Florvåg og 406 til/fra Florvågøen vil derfor gå separat.
- Fri skoleskyss: På generelt grunnlag er det slik at elever som har mer enn fire kilometer avstand mellom hjem og skole har rett på fri skoleskyss, mens førsteklassingene har det når skoleveien er mer enn to kilometer hver vei. Også når skoleveien er kortere kan elever ha rett på fri skoleskyss. Dette kan være fordi de har særlig trafikkfarlig eller vanskelig skolevei, etter søknad til kommunen, eller på grunn av særskilte behov. Skoleskyss er en lovpålagt oppgave, og vi arbeider her med noen tilpasninger.
- Dialog med skolene: Vi har normalt ikke høringer med skolene i forbindelse med denne typen større omlegginger, men har løpende dialog med alle skoler om både start- og sluttider, og om skyssbehovene til elevene på skolen.
- Helgeavganger fra Øvre Florvåg og Øen: Vi har ikke kunnet prioritere dette. Et slikt tilbud finnes heller ikke i dag. Vi har forståelse for at dette er ønskelig, men vi må prioritere innenfor fylkeskommunens økonomiske rammer for kollektivtransporten.
- Omleggingen i Grensedalen: Vi har forståelse for at denne omleggingen skaper reaksjoner. Det er åpenbart en ulempe for dem som får lengre gangvei til busstoppet. Bakgrunnen er kort fortalt at vi også her må prioritere ulike hensyn opp mot hverandre. Veien i Grensedalen er i utgangspunktet relativt dårlig egnet som busstrasé, og når vi tar bort busstoppene langs denne veien bidrar det til å gi raskere reisevei for reisende med 408 (dagens 485) fra Hanevik/Ask – som dermed slipper omkjøring. Samlet sett blir tilbudet hyppigere og bedre langs Askvegen og Erdalsvegen. I tillegg vil ny linje 407 over Steinrusten og Djupamyr gå hvert tiende minutt i rush, hvert 20. utover dagen og hvert 30. på senere ettermiddag og kveld. Denne linjen erstatter dagens 484 og 481.
De største endringene er at det blir flere båtavganger mellom Kleppestø og Strandkaiterminalen, samt at det blir innført bestillingsbuss sentralt fra Kleppestø på dagtid og på kveldstid fra bygdene Fromreide, Berland/Heggernes, Åsebø og Davanger/Breivik.
Det er også verdt å merke seg at alle busser får nye linjenummer og nye ruter. Alle de nye rutene er lagt ut på Skyss sin nettside.