JOBBES MED LØSNING: Fylkeskommunen vurderer stenge undergangen og i stedet etablere et lysregulert overgangsfelt med trykknapp.

Vurderer å stenge undergangen

En undergang på Juvikflaten fylles med vann hver gang det kommer et regnskyll. Fylkeskommunen vurderer nå å erstatte den med et lysregulert overgangsfelt.

Uavhengig av hverandre har Frank Willy Djuvik (Frp) og Marthe Hammer (SV) bedt fylkesstyret om svar på når det blir gjort noe med flomproblemet i den ene undergangen på Juvikflaten. I dag fikk begge skriftlig svar fra saksbehandler Jon Rune Smørdal.

Lysregulering og stenging

Smørdal medgir at det er utfordrende å finne en god løsning på det gjentagende problemet, men at det vurderes å etablere lysregulert overgangsfelt med trykknapp – og stenge undergangen.

- Undergangen er plassert på det laveste punktet i området. I perioder med mye nedbør er tilsig av vann så stort at dreneringssystemet, inklusiv pumpe, ikke klarer å ta unna vannet, skriver Smørdal i svaret. 

I fjor ble det det utført kamerainspeksjon i dreneringsanlegget, og det ble da oppdaget flere brudd i avløpsrøret. Dette ble utbedret, men det var ikke nok til å løse problemet. 

Smørdal forklarer videre at det er vanskelig å finne gode nok løsninger for ombygging av anlegget, og utfordrende å klare å øke pumpekapasiteten så mye at de klarar å få bort alt vannet. 

- Et alternativ kan her være å få finansiert tiltaket som et trafikksikringstiltak, slik Marthe Hammer foreslår.

Etterlyser strakstiltak

- Siden løsning ikke er avklart, er det per i dag ikke utarbeidet noe kostnadsestimat. Vi må komme tilbake til saken når utgreiingen er ferdig, og finansiering av tiltak må avklares gjennom budsjettprosessen, skriver han i svaret til de to fylkespolitikerne.

- Jeg slår meg ikke til ro med at det ikke er mulig å gjøre noe på kort sikt, sier Marthe Hammer, som kommer til å stille noen oppfølgingsspørsmål på morgendagens møte i Hovudutval for samferdsel og mobilitet.

- Det er åpenbart at det må jobbes videre med dette prosjektet, slik at det kan bli planlagt og prosjektert – men det bør også være mulig å gjøre noen strakstiltak.

Begge svarene legges frem på morgendagens møte i Hovudutval for samferdsel og mobilitet.

Powered by Labrador CMS