LESERINNLEGG

Takk til Ap, Sp og SV for en hinsides dyr bossregning
BIR har fått 100 millioner kroner i økte kostnader på grunn av regjeringens CO2-avgift. Enten må Ap, Sp og SV innse at dette går gale veien, eller så må vi mest sannsynlig skifte dem ut til høsten!
Man kan si hva man vil om denne reduksjonen på 57 kroner og 50 øre, men man sier jo ikke nei til en reduksjon bare fordi den er liten. Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at kommunestyret enstemmig vedtar denne endringen.
Samtidig må vi være tydelige på hvorfor renovasjonsavgiften i utgangspunktet er så høy. BIR har fått 100 millioner kroner i økte kostnader på grunn av regjeringens CO2-avgift.
Avgiften gjør at bedrifter ikke lenger sender avfallet sitt til forbrenningsanlegget i Rådalen, men velger å kjøre lastebiler, drevet på diesel, med avfallet sitt over fjellet og grensen til Sverige, fordi det er billigere. Dette er verken miljøvennlig eller effektivt.
Vi ser også konsekvensene lokalt på Askøy. Ordningen med tømming av restavfall kun én gang i måneden, som Askøy kommune godkjente som et prøveprosjekt, er en direkte konsekvens av disse avgiftene. Resultatet er at bosset ligger og flyter rundt i nabolagene våre, fremfor å bli hentet av bossbilene.
Vi må også stille spørsmål ved hva som egentlig er målet med slike avgifter. Hvis hensikten er å bidra til et bedre miljø, er resultatet så langt det motsatte. Mer dieselkjøring til Sverige og boss som flyter rundt på Askøy bidrar neppe til å nå klimamålene regjeringen setter seg. Ting blir altså dyrere, men ikke bedre.
Vi kan naturligvis vurdere å si opp denne ordningen, men realiteten er at det sannsynligvis vil gjøre renovasjonsgebyret enda høyere – både på Askøy og i alle de andre kommunene BIR har ansvaret for.
I et tidligere innlegg sammenlignet jeg ordningen vi har på Askøy med Ringerike, og nå følger faktisk Ringerike etter Askøy. Hvorfor? Nøyaktig samme grunn, og de har sagt veldig rett ut at om dette ikke fungerer, så må de øke prisene drastisk.
Men det handler ikke bare om økonomi, men også om folks hverdag. Når bosset bare blir hentet én gang i måneden, blir det raskt fylt opp, spesielt for familier med små barn og husholdninger med store mengder medisinsk avfall.
Dette skaper utfordringer og frustrasjon, og det er noe vi i Askøy FrP har tatt opp og som vi ser frem til en løsning på.
Jeg oppfordrer derfor kommunestyret til å vedta denne lille reduksjonen, samtidig som vi tydelig kommuniserer utfordringene vi opplever på Askøy slik at avgiftspolitikken kan endres.
Enten må Ap, Sp og SV innse at dette går gale veien, eller så må vi mest sannsynlig skifte dem ut ved stortingsvalget til høsten!